Dit blog verschijnt op 1 november 2020 als voorbeeld in het boek Bouwen aan een sterk werkgeversmerk, een praktisch boek over hoe je de juiste medewerkers voor je bedrijf vindt en aan je bindt. Voor meer informatie kijkt u op: https://www.bouwenaaneensterkwerkgeversmerk.nl/
Inge Sijpkens schreef dit artikel na een een interview met mij over ons vitaliteitsprogramma Vent-Fit. Dit artikel komt terug in het boek 'Bouwen aan een sterk werkgegeversmerk' wat ze samen met Sascha Murk schreef.
Ventilair (ventilatiespecialist, 47 medewerkers) besloot eind 2019 extra te investeren in de vitaliteit van haar medewerkers. Zij had dat jaar een aantal langdurig zieke collega’s en het bedrijf vroeg zich af of dit niet voorkomen had kunnen worden. Bovendien wilde zij medewerkers uit een stukje betrokkenheid helpen om - op een luchtige manier en volledig op vrijwillige basis - bewust(er) om te gaan met hun gezondheid. Het doel: medewerkers helpen fysiek fitter en mentaal weerbaarder te worden.
Bewustwording
Eerste stap: bewustwording creëren rondom persoonlijke gezondheid. In een interactieve, positieve presentatie ‘Boost your batteries’ kwamen onderwerpen aan bod zoals werkhouding, beweging en werkplezier. Maar ook vragen over waar je energie van krijgt in je werk en wat juist energie vreet werden besproken.
Van vers fruit tot massages op de werkplek
De presentatie was het startschot voor het vitaliteitsprogramma ‘Vent-Fit: samen gezond op weg, voor fysiek fitte en mentaal weerbare werknemers op de werkvloer’. Daarna werd onder meer een PMO (Periodiek Medisch onderzoek) aangeboden, waarna sommige medewerkers een andere stoel of een bal kregen om goed achter hun bureau te kunnen zitten. Overal op kantoor staat nu vers fruit en één keer per kwartaal kunnen medewerkers zich aanmelden voor een massage onder werktijd (helaas momenteel niet mogelijk door het coronavirus).
Vitaliteitsgesprekken
Ventilair voerde ook met iedere medewerker een vitaliteitsgesprek, op basis van een eerder door de medewerker ingevulde vragenlijst. Zoals het hele programma was dit geheel vrijblijvend, met als doel tijdig in te kunnen spelen op mogelijke knelpunten. Zo kwam bijvoorbeeld naar voren dat veel medewerkers niet op de hoogte waren van het Arbobeleid. Aanleiding voor Ventilair om een boekje samen te stellen waarin alle mogelijkheden en regelingen staan waar medewerkers gebruik van kunnen maken.
Aandacht voor gezondheid
Ventilair deelt nu ook maandelijks in de interne nieuwsbrief gezondheidsfeitjes en recepten. Er wordt gewerkt aan een fietsplan, zodat medewerkers worden gestimuleerd om met de fiets naar hun werk te komen. En elk jaar organiseren medewerkers een Alpentocht: een wandel- of fietstocht voor het goede doel, waarvoor ieder jaar een andere berg wordt gekozen.
Geen enkele verplichting
Belangrijk voor hele vitaliteitsprogramma: niemand hoeft zich verplicht te voelen om ergens aan mee te doen. Aandacht besteden aan gezondheid en bewustwording creëren, daar gaat het om.
Weerstand is er ook nooit geweest. Alleen maar positieve reacties. Er worden ook grappen gemaakt, bijvoorbeeld als iemand jarig is en ‘gelukkig’ geen fruit heeft meegenomen. Die humor rondom het onderwerp is goed, want dat betekent dat het leeft in de organisatie. En je moet ook niet doorslaan. In het Brabantse bedrijf worden successen natuurlijk nog steeds gevierd met worstenbroodjes.
Waardering en werkgeluk
De volgende stap is meer aandacht voor waardering en werkgeluk. Elke maand zet Ventilair in de nieuwsbrief bijvoorbeeld een medewerker in het zonnetje. En begin dit jaar konden collega’s (met een knipoog naar Valentijnsdag) een collega bedanken met een kaart en Merci. Het zijn de kleine acties met een knipoog en aandacht voor de medewerker die het ‘m vaak doen.
Ventilair merkt dat het vitaliteitsprogramma effect heeft. Medewerkers en managers zijn zich veel meer bewust van het belang van gezondheid. Ze gaan meer sporten en hebben meer aandacht voor gezond eten. En als er nu signalen zijn dat het met iemand minder goed gaat, wordt dit direct bespreekbaar gemaakt.