Voor dit blog spraken we met Erik van den Bergh, sinds kort Manager continue verbetering.
Deze zomer bespaarden we op één project in 3 maanden tijd 716 kilo karton. We bespaarden ook veel plastic. Hoeveel precies weten we binnenkort: dan komen de resultaten van de metingen binnen. Dat we dit doen is duurzaam, maar onze opdrachtgever bespaart hierdoor ook veel tijd. In plaats van voor elk product een aparte doos te moeten uitpakken, vond hij op het project alles duidelijk gelabeld in één grote doos. Zo maken we bij Ventilair concreet werk van onze doelstellingen, of het nu gaat om duurzaamheid, kwaliteit of efficiency. Alleen doen we dit zeker niet, het is de samenwerking met opdrachtgevers en partners die tot de beste resultaten leidt.
We formuleerden bij Ventilair concrete doelstellingen om steeds meer te verduurzamen en onze kwaliteit continu te blijven verbeteren. Zo streven we ernaar om:
- in 2025 70% van onze omzet uit ‘low carbon’ producten te halen;
- jaarlijks 15% minder afval te produceren;
- in 2025 90% van het plastic dat we binnen onze eigen fabrieken gebruiken uit gerecycleerde bronnen te halen.
Meer dan 100 ideeën
Hóe we dit doen, daar denkt de hele organisatie over mee. Tijdens workshops met alle medewerkers van Ventilair, van de interieurverzorgster tot de manager, denken we samen na over wat deze doelstellingen voor ons betekenen en hoe we ze kunnen realiseren. Zo leverde de laatste workshop meer dan 100 ideeën op, die we vervolgens ook samen een hoge of minder hoge prioriteit gaven.
En dan gaan we aan de slag.
Zoals concreet op projecten samen met opdrachtgevers bespreken hoe we de hoeveelheid plastic kunnen beperken. Want als we heel veel producten in bulkaantallen naar de klant moeten sturen, waarom doen we dat dan per stuk in een doos? Wíl de klant dat graag zo of kan het ook anders? Is het niet veel milieuvriendelijker en makkelijker om zoveel mogelijk producten in één doos te verpakken? Ja, zo bleek, voor álle partijen. En dat levert dan dus niet alleen veel minder gebruik van plastic en karton op, het scheelt op de bouwplaats ook heel erg veel tijd.
Nieuwe bulkverpakking voor COM-IV ventielen
Manager continue verbetering
Wat we wel merkten: elke dag werken aan zulke doelstellingen - verduurzamen, minder verpakkingsmateriaal gebruiken, slimmere werkprocessen maken – dat dreigt naar de achtergrond te raken als het heel druk is. Vaak zijn het immers interne projecten die mensen naast hun ‘gewone’ werk doen.
Daarom creëerden we hier bij Ventilair een functie voor: de manager continue verbetering. Ik ben er heel blij mee en trots op dat ik nu deze functie vervul bij Ventilair. Een functie met 100% focus op de grotere projecten die door de organisatie heen gaan, om continu bezig te zijn met de doelstellingen voor verduurzaming en meer efficiency.
Minder vervoersbewegingen, minder verpakkingen
Zo zijn we ook gestart met een intern project barcodering, met als doel veel tijd te besparen in ons magazijn en nog betere service te kunnen verlenen aan onze klanten. Het nieuwe systeem wordt nu getest en we verwachten het december/januari in gebruik te nemen. We starten ook met een deelproject orders bundelen. Zodat klanten de bestellingen die zij op verschillende momenten doen, desgewenst wel als één pakket ontvangen en we ook hiermee weer zorgen voor minder vervoersbewegingen en minder verpakkingsmaterialen.
We doen het samen
Over de voortgang en wat dit voor u betekent blijf ik u op de hoogte houden. Want met nulmetingen, tussenmetingen en eindmetingen maken we precies inzichtelijk hoe het gaat.
Wilt u met ons samenwerken om te verduurzamen, afval te reduceren en processen slimmer in te richten? Neem contact met mij op, samen lukt ons meer dan alleen!